Onafhankelijke cliëntondersteuning
Cliënten met een indicatie voor de Wet langdurige zorg (Wlz) kunnen een beroep doen op cliëntondersteuning. Cliëntondersteuning is beschikbaar via het zorgkantoor of bij een organisatie voor onafhankelijke cliëntondersteuning (OCO). Voor deze onafhankelijke cliëntondersteuning sluiten zorgkantoren overeenkomsten af met aanbieders van deze ondersteuning op basis van het vastgestelde landelijke inkoopbeleid.
Uitgangspunten
Het inkoopbeleid 2024-2025 beschrijft niet alleen de doelen en uitgangspunten van onafhankelijke cliëntondersteuning. Ook de procedure en de voorwaarden waaraan een OCO-aanbieder moet voldoen om in aanmerking te komen voor een overeenkomst met het zorgkantoor wordt uitgelegd. Hieronder staat in het kort hoe de contractering verloopt.
Inschrijven
De overeenkomsten met huidige OCO-aanbieders lopen tot en met 31 december 2025. Zowel nieuwe als bestaande OCO-aanbieders worden uitgenodigd om een inschrijving te doen voor 2026.
Meer informatie over het inschrijven en de procedure staat in hoofdstuk 6 van het Inkoopbeleid onafhankelijke cliëntenondersteuning 2024-2025. Alle documenten met betrekking tot het inkoopbeleid zijn te vinden onderaan op deze pagina.
Publicaties
Nota van inlichtingen inkoopbeleid OCO
Bijlage 2 - bestuursverklaring 2024