Inschrijving overeenkomst voor nieuwe aanbieders
Hieronder wordt toegelicht wat u moet weten over het aangaan van een overeenkomst met het zorgkantoor Zorg en Zekerheid voor de regio's Zuid-Holland Noord en Amstelland en de Meerlanden.
Stap 1. Controleer uw regio
Wilt u eerst controleren of uw initiatief in onze regio behoort of dat u een ander zorgkantoor zoekt? U kunt dit op deze webpagina controleren.
Stap 2. Voldoet u aan de voorwaarden voor een overeenkomst?
Voor we met u als nieuwe zorgaanbieder een overeenkomst aangaan, dient u aan een aantal voorwaarden te voldoen. Een aantal voorbeelden van deze voorwaarden zijn:
- U voldoet aan de WTZa (Wet Toetreding Zorgaanbieders).
- U moet ingeschreven staan in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.
- U kunt voor de start van de zorgverlening minimaal voldoen aan een aantal kwaliteitseisen. Hiervoor vult u de vragenlijst van het CIBG en de Inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) in.
- De zorg die u levert is van toegevoegde waarde voor onze regio’s.
- U beschikt over systemen waarmee het iWlz berichtenverkeer en het declaratieverkeer wordt ondersteund.
- U bent verplicht om een bepaald kwaliteitsniveau van zorg te kunnen garanderen. Hiervoor moet u:
- met cliënten afspraken maken over hun zorg(leef)plan;
- medezeggenschap regelen;
- beschikken over een klachtenregeling en een klachtenfunctionaris;
- voldoen aan de Governance Code Zorg. Meer informatie vindt u op de website van Rijksoverheid.
Meer informatie over de voorwaarden om in aanmerking te komen voor een overeenkomst, kunt u vinden in het inkoopbeleid.
Stap 3. Lees het landelijk inkoopbeleid
Jaarlijks publiceren de zorgkantoren rond 1 juni het inkoopbeleid voor de Wlz. Dit bestaat uit een landelijk en een regionaal deel. In het landelijke gezamenlijke inkoopkader wordt ingegaan op de belangrijkste ontwikkelingen in de langdurige zorg en de uitgangspunten en inkoopsystematiek voor het opvolgende jaar. Het inkoopbeleid geeft duidelijkheid over de voorwaarden en procedures voor het afsluiten van een (meerjarige) overeenkomst voor het leveren van Wlz-zorg en over sector specifieke aandachtspunten. Kijk op onze website voor het landelijk inkoopbeleid. Neem deze documenten goed door. Verwacht u dat uw organisatie voldoet aan deze voorwaarden? Ga dan verder met stap 4.
Stap 4. Lees het regionale inkoopbeleid
Naast het landelijke inkoopbeleid stelt ieder zorgkantoor een regionaal inkoopbeleid vast. Dit inkoopbeleid heeft een looptijd van drie jaar (2024-2026), maar wordt jaarlijks geactualiseerd. Het regionale inkoopbeleid beschrijft specifieke of aanvullende regels, die het zorgkantoor Zorg en Zekerheid bij het contracteren van een (nieuwe) zorgaanbieder hanteert. U vindt deze op onze website. Neem de documenten goed door. Alleen als u voldoet aan de voorwaarden zoals vermeld als zowel in ons landelijk als regionaal inkoopbeleid komt u in aanmerking voor een overeenkomst.
Stap 5. Inschrijving Wlz-overeenkomst
De inschrijving voor een overeenkomst met zorgkantoor Zorg en Zekerheid gaat via een vragenlijst. Deze vragenlijst bestaat uit de Bestuursverklaring en de Inschrijvingsverklaring. U kunt hierover meer informatie vinden op deze webpagina. Verwacht u dat u aan alle voorwaarden voldoet om in aanmerking te komen voor een overeenkomst en wilt u zich definitief inschrijven voor een overeenkomst? Dat kan alleen via de vragenlijst die beschikbaar wordt gesteld in het VECOZO zorgportaal.
Beschikt u al over een VECOZO-certificaat voor het leveren van Wlz-zorg?
Stuur dan een mail naar zorginkoop.wlz@zorgenzekerheid.nl. Vermeld in deze mail de AGB-code van uw organisatie. Wij koppelen dan de vragenlijst aan uw certificaat binnen de beveiligde omgeving van VECOZO. Via dit portaal levert u de gevraagde documenten aan.
Heeft u nog geen VECOZO certificaat?
Zonder een persoonlijk VECOZO-certificaat kunt u niet inloggen in het beveiligde Zorginkoopportaal. Heeft u nog geen AGB-code voor het leveren van Wlz-zorg? Vraag deze dan eerst aan bij Vektis. U heeft een AGB-code nodig om een VECOZO-certificaat aan te vragen.
De Wet Toetreding Zorgaanbieders (Wtza) kent een aantal regels voor nieuwe zorgaanbieders. Zoals een meldplicht, vergunningplicht en de eis van een interne toezichthouder. De mate waarin u als Wlz-zorgaanbieder aan de regels moet voldoen, hangt af van het type zorgaanbieder dat u bent en/of uw situatie.
Stap 6. Wanneer kunt u zich inschrijven?
Voor een overeenkomst voor 2024 is er geen mogelijkheid meer om u in te schrijven. Voor 2025 zijn er twee mogelijkheden voor inschrijving. Dat zijn de volgende perioden:
- Regulier, van 1 juli t/m 1 augustus 2024 tot 17:00u: uw inschrijving wordt na 4 augustus in behandeling genomen;
- Tussentijds, van 1 januari tot 1 maart 2025: uw inschrijving wordt na 1 maart in behandeling genomen.
Stap 7. Hoe beoordeelt het zorgkantoor uw inschrijving?
Gelijke kansen voor nieuwe en eerder gecontracteerde zorgaanbieders vinden wij belangrijk. Indien u voldoet aan alle geschiktheid- en gunningseisen volgens het regionaal inkoopdocument Wlz 2024-2026 kunt u een offerte indienen. Als eerste beoordelen wij of de door u ingediende documenten voldoen aan de voorwaarden uit het hoofdstuk 7 van het regionaal inkoopdocument Wlz 2024-2026. Naast het beoordelen van de documenten op volledigheid en juistheid, bekijken we ook of u een leemte opvult in ons aanbod. Als deze eerste beoordeling positief is, vindt er een kennismakingsgesprek plaats. U ontvangt een terugkoppeling van de beoordeling per e-mail. Indien er wordt overgegaan tot een overeenkomst, zal er een inkoopgesprek plaatsvinden.
Heeft u vragen over deze informatie voor nieuwe zorgaanbieders?
zorginkoop.wlz@zorgenzekerheid.nl