Cliëntondersteuning
Met een Wlz-indicatie kunt u ervoor kiezen om gratis gebruik te maken van cliëntondersteuning. Het zorgkantoor helpt u daarbij.
Waar kan u terecht voor advies en hulp?
Heeft u advies of hulp nodig om de zorg te krijgen die bij u past? Onze klantadviseurs zijn de cliëntondersteuners van het zorgkantoor Zorg en Zekerheid en geven graag advies over langdurige zorg vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz). Daarnaast helpen zij u bij het vinden van passende zorg en vertellen zij waar u terecht kan. Neem contact met ze op. Er zijn ook andere organisaties waar u terecht kan. Dat heet onafhankelijke cliëntondersteuning.
Wilt u liever advies of hulp van een onafhankelijke cliëntondersteuner? Neem dan contact op met de onafhankelijke cliëntondersteuner bij u in de buurt. U kunt zelf kiezen van wie u de hulp wilt ontvangen en rechtstreeks contact opnemen. Lees meer over onafhankelijke cliëntondersteuning. Voor de regio van het zorgkantoor Zorg en Zekerheid zijn de volgende onafhankelijke cliëntenorganisaties gecontracteerd:
Onafhankelijke cliëntondersteuning - Amstelland en de Meerlanden
Co Weet Raad | (085) 273 71 51 | |
Cliëntenbelang Amsterdam | (0900) 243 81 81 | |
CliëntondersteuningPLUS | (085) 486 67 00 | |
MEE Amstelland en de Meerlanden | (0900) 999 88 88 |
Onafhankelijke cliëntondersteuning - Zuid-Holland Noord
Co Weet Raad | (085) 273 71 51 | |
Zorgbelang Zuid-Holland | (0900) 243 81 81 | |
CliëntondersteuningPLUS | (085) 486 67 00 | |
MEE Zuid-Holland-Noord | (088) 775 20 00 |
De cliëntondersteuner denkt met u mee over de beste zorg
Als u recht heeft op zorg uit de Wlz dan kan u gratis hulp krijgen van een cliëntondersteuner. De cliëntondersteuning is vooral gericht op de versterking van de positie van de cliënt, zodat u weloverwogen keuzes kan maken over uw zorg. Een cliëntondersteuner staat naast u, denkt mee met u en betrekt waar mogelijk het sociale netwerk, zoals familie, mantelzorgers en vrijwilligers, bij het zoeken naar oplossingen. De cliëntondersteuner kent ook het zorgaanbod in de buurt.
U kan informatie, advies en ondersteuning krijgen
Denk aan:
- De keuze voor de gewenste zorgaanbieder die het beste past bij de zorgsituatie;
- Informatie en advies over het zorgaanbod in de regio, de verschillende zorgvormen, rechten en eventuele wachtlijsten;
- De invulling van de zorg;
- Bemiddeling tussen u en uw zorgaanbieder;
- Ondersteuning bij klachten;
- Hulp bij het aanvragen van een herindicatie.