Waar kan u terecht voor advies en hulp?
Heeft u advies of hulp nodig om de zorg te krijgen die bij u past? Onze klantadviseurs zijn de cliëntondersteuners van het zorgkantoor Zorg en Zekerheid en geven graag advies over langdurige zorg vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz). Daarnaast helpen zij u bij het vinden van passende zorg en vertellen zij waar u terecht kan. Neem contact met ze op. Er zijn ook andere organisaties waar u terecht kan. Dat heet onafhankelijke cliëntondersteuning.
Wilt u liever advies of hulp van een onafhankelijke cliëntondersteuner? Neem dan contact op met de onafhankelijke cliëntondersteuner bij u in de buurt. U kunt zelf kiezen van wie u de hulp wilt ontvangen en rechtstreeks contact opnemen. Lees meer over onafhankelijke cliëntondersteuning. Voor de regio van het zorgkantoor Zorg en Zekerheid zijn de volgende onafhankelijke cliëntenorganisaties gecontracteerd:
Onafhankelijke cliëntondersteuning - Amstelland en de Meerlanden
Co Weet Raad | (085) 273 71 51 | |
Cliëntenbelang Amsterdam | (0900) 243 81 81 | |
CliëntondersteuningPLUS | (085) 486 67 00 | |
MEE Dichtbij (MEE Amstel en Zaan en MEE Utrecht, Gooi & Vecht) | (0900) 999 88 88 |
Onafhankelijke cliëntondersteuning - Zuid-Holland Noord
Co Weet Raad | (085) 273 71 51 | |
Zorgbelang Zuid-Holland | (0900) 243 81 81 | |
CliëntondersteuningPLUS | (085) 486 67 00 | |
MEE Zuid-Holland-Noord | (088) 775 20 00 |
De cliëntondersteuner denkt met u mee over de beste zorg
Als u een Wlz-indicatie heeft, dan kunt u hulp krijgen van een cliëntondersteuner. De cliëntondersteuning is vooral gericht op de versterking van de positie van de cliënt, zodat u weloverwogen keuzes kan maken over uw zorg. Een cliëntondersteuner staat naast u, denkt mee met u en betrekt waar mogelijk het sociale netwerk, zoals familie, mantelzorgers en vrijwilligers, bij het zoeken naar oplossingen. De cliëntondersteuner kent ook het zorgaanbod in de buurt. Verdere taken van een cliëntondersteuner zijn:
- De keuze voor de gewenste zorgaanbieder die het beste past bij de zorgsituatie;
- Informatie en advies over het zorgaanbod in de regio, de verschillende zorgvormen, rechten en eventuele wachtlijsten;
- De invulling van de zorg;
- Bemiddeling tussen u en uw zorgaanbieder;
- Ondersteuning bij klachten;
- Hulp bij het aanvragen van een herindicatie.